Kan ik kramp voorkomen met goede voeding?

Dat kan! Voeding en vooral vocht hebben invloed op het ontstaan van kramp.
Eerst even een korte uitleg over kramp: kramp is het plotseling samentrekken van de spier.

Ik krijg regelmatig vragen van sporters wat te doen om kramp te voorkomen.

Kramp komt sneller voor wanneer de spieren vermoeid zijn, de inspanning erg zwaar is of de spieren minder goed getraind zijn.
Een goede trainingsopbouw en voldoende rust naast de trainingen zijn daarom belangrijk.

Vochttekort (dehydratie) is daarnaast ook een belangrijke oorzaak van kramp. Vooral natrium speelt een belangrijke rol bij vochtverlies. Natrium heeft invloed op de spiercontractie en bij een tekort aan natrium kan er een ongecontroleerde samentrekking ontstaan.

Wanneer je regelmatig last hebt van kramp kan een persoonlijk vochtplan je helpen.
Samen met jou doe ik een vochtmeting, zo krijg je inzicht in hoeveel zweet je verliest en hoe je dit het beste kunt aanvullen om klachten te voorkomen.
Zo weet je precies hoeveel, wat en wanneer je tijdens je training of wedstrijd moet drinken.

Naast natrium hebben de mineralen kalium, calcium en magnesium ook invloed op de regeling van je vochtbalans, je bloeddruk en goede werking van zenuwen en spieren.
Door te kiezen voor een persoonlijk voedingsadvies wordt er naar je totale voeding gekeken en kan ik bepalen of deze aansluit bij jouw behoefte. Het kan dat de totale energie-inname of verdeling van energie en de vitaminen en mineralen status niet voldoende aansluit bij je behoefte, waardoor er ook kramp of andere klachten kunnen ontstaan.
Samen met jou stel ik een persoonlijk plan op om jouw doelen te behalen en klachten te verminderen/voorkomen.